تفاوت لنزهای هایدروژل و سیلیکون هایدروژل چیست؟ ✔️ لنزویژن

تفاوت لنزهای هایدروژل و سیلیکون هایدروژل چیست؟

لنز طبی نرم در مدت کوتاهی که تولید شده اند از پیشرفت های زیادی در زمینه تکنولوژی و مواد ساخته شده داشته اند. مواد اصلی سازنده آنها هایدروژل و سیلیکون هایدروژل است. اما نکته مورد توجه در این میان تفاوت بین لنز طبی هایدروژل و لنز سیلیکون هایدروژل است که در ادامه به آن می پردازیم:

با لنز تماسی نرم بیشتر آشنا شوید

لنز چشم با توجه به خاصیت ارتجاعی ( توانایی مواد برا حفظ حالت خود ) که دارند به دو دسته لنز طبی نرم و لنز طبی سخت دسته بندی میشوند. لنزهای سخت دوام خیلی بیشتری دارند اما برای کسانی که دوربینی، نزدیکبینی و آستیگماتیسم دارند از لنزهای نرم استفاده میشود.

مشخصا لنزهایی که نرم هستند دارای انعطاف بیشتری بوده و در چشم مصرف کننده راحت تر خواهند بود. مهمترین نکته در این نوع لنز ماده سازنده آنهاست که در ابتدا هایدروژل بود و در نسل های جدید با پیشرفت در زمینه ساخت به لنزهای سیلیکون هایدروژل ارتقا پیدا کردند.

هر دو این مواد دارای یکسری مزایای مخصوص به خود هستند و در دنیا برای تولید لنز مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه نگاهی به تفاوت کارایی آنها برای بهبود سلامت چشم و اصلاح بینایی مصرف کنندگان می اندازیم:

ساخت لنز با مواد هایدروژل

مواد هایدروژل خیلی با آب و جذب و نگهداری آن سازگار هستند و در اواخر دهه 1950 برای ساخت لنز تماسی بجای لنزهای با مواد پلاستیکی سخت مورد استفاده قرار گرفتند. جنس این مواد که ژل مانند است باعث میشود که با سطح چشم سازگاری بهتری را داشته باشند و مصرف کننده با آنها راحت تر باشد.

وقتی از لنز هایدروژل استفاده می کنید باید مراقب باشید که بعد از مدتی استفاده کمی خشک میشوند و انعطاف پذیری خود را از دست میدهند و نیاز به این پیدا می کنند که وقتی در چشم هستن مقداری قطره مرطوب کننده بر روی آنها بریزید تا رطوبت از دست رفته خود و چشم شما تامین شود. در مواردی هم که آن ها را بیرون می آورید حتما باید در محلول لنز نگهداری شوند.

این نوع لنزها دارای مقداری آب هستند که در هر مارک لنز درصد متفاوتی خواهد داشت و بواسطه همین مقدار آب است که اجازه می دهند اکسیژن براحتی از آنها عبور کرده و وارد چشم شود. این ویژگی چشم ها را کاملا سفید و سالم نگه میدارد و از خشک و قرمز شدن آنها بخوبی جلوگیری می کند.

معایب این لنزها

با این وجود یکی از معایب این لنزها این خواهد بود که بعد از اینکه چند ساعت در طول روز در چشم هستند بتدریج محتوای آب خود را از دست داده و باعث خشکی چشم و حتی سفت شدن پلاستیک خود می شوند. ( کاهش نفوذپذیری اکسیژن )

علاوه بر این پروتئین و چربی ها جذب این نوع ماده شده و سطح آن را آلوده می کنند. تنها راه خلاصی از این مشکل شستشوی لنزها با مایع لنز و ماساژ سطح لنزهاست. برای خلاصی از این مشکل بهترین راه استفاده از لنز طبی روزانه و لنز رنگی روزانه ( این نوع لنزها یکبارمصرف هستند ) میباشد.

مزایای این نوع لنز

  • سازگاری کاملا بالا با چشم انسان
  • مناسب برای چشم های خشک و حساس
  • قیمت مناسب تر نسبت به لنزهای سیلیکونی

لنز با مواد سیلیکون هایدروژل

این نوع ماده باعث افزایش قابل توجه نفوذ اکسیژن از طریق لنز به چشم و محتوای آب بالاتر نسبت به نسل اول لنزهاست و بخوبی میتوانند راحتی و سلامت چشم ها را در مدت زمان مصرف بیشتر در طول روز تامین کنند.

مزایای لنز سیلیکونی

مهمترین آنها میتوان به قدرت نفوذ تا 5 برابر بیشتر اکسیژن به قرنیه نسبت به لنزهای هیدروژل اشاره کرد. این یکی از مهمترین فاکتورهای یک لنز خوب بحساب می آید. چون با تامین هرچه بیشتر اکسیژن چشم های مصرف کننده خشک و حتی قرمز نشده و سالم می مانند. حتی تاری دید و خارش سطح چشم نیز می تواند از عوارض کمبود اکسیژن باشد. برای همین است که میتوان مدت طولانی تری از این لنزها استفاده نمود.

جنس آنها مقداری نرم تر بوده و راحتی بیشتری در چشم خواهند داشت و احتمال پارگی نیز کمتر خواهد بود.

این نوع لنزها از محتوای آب بالاتری برخوردار هستند و رطوبت چشمان شما را بهتر از همیشه تامین می کنند. در عین حال استفاده از قطره مرطوب کننده لنز همیشه توصیه شده است.

معایب لنز سیلیکونی

  • رسوبات چربی بیشتری را جمع آوری می کند
  • قیمت بالاتر نسبت به لنزهای هیدروژل

بنابراین ، لنز هایدروژل بهتر است یا سیلیکون هایدروژل؟

هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و هر دو مناسب برای هر نوع چشمی هستند. این مورد را باید پس از معاینات چشم پزشک و نظر اون متوجه شوید که کدام یک برای چشم شما بهتر خواهند بود.

امروزه تولیدکنندگان لنزهای تماسی در دنیا هر دو نوع آن را تولید و به بازار عرضه میکنند و همگی آنها برای اصلاح بینایی انسان ها کاملا مناسب هستند. شما عزیزان میتوانید در فروشگاه لنزویژن طیف وسیعی از لنزهای مخصوص چشم را مشاهده، مقایسه و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
( پرداخت درمحل ویژه تهران )
+